Tuesday, January 20, 2009

1001 Cerita Persahabatan

SIAPA kata persahabatan tidak memerlukan sebuah pengorbanan. Orang yang tidak berani berkorban demi sebuah persahabatan sebenarnya tidak punya keyakinan terhadap ikatan yang dibina itu.

Dalam menjalin sebuah persahabatan yang abadi sebenarnya amat memerlukan pengorbanan. Sekali kita berkenalan dengan seseorang dan jatuh suka kepadanya, sudah pasti impianmu agar perhubungan itu bisa dieratkan.

Impian itulah yang bisa membuatkan kita alpa untuk berjaga-jaga terhadap rintangan mendatang yang kesannya mampu mengusutkan ikatan persahabatan yang dijalinkan. Ingin tahu apakah api yang bisa membakar persahabatanmu itu?

Enggan Terima Perubahan
Persahabatan Nina, 20 dan Lisa, 20 sudah bertahun-tahun. Pengalaman membesar dan belajar di sekolah sama memberi banyak ruang untuk mereka berkongsi pengalaman suka duka bersama. Malah, Nina sering kali menjadi tempat Lisa berkongsi masalah meluahkan perasaan sedih acap kali dirinya kecewanya.

Namun segala-galanya berubah dengan tiba-tiba. Lisa sudah jarang menghubungi Nina lagi. Nina cuba mendapatkan jawapan daripadanya tapi Lisa seakan ingin mengelak dan hanya diam membisu. Akhirnya, seorang teman Nina memberitahu Lisa berasa kecewa sejak Nina dapat pekerjaan baru. "Lisa fikir kamu sudah berubah dan tidak sama seperti dulu lagi." kata teman itu.

Tindakanmu
Jelas Lisa tidak dapat menyesuaikan diri dengan perubahan yang berlaku. Mungkin dirinya rasa tercabar. Jika sebelum ini kalian setaraf. Tetapi kini kamu sudah punya kelebihan berbanding dirinya. Perubahan besar yang berlaku seringnya melibatkan emosi. Oleh itu, Nina berpendapat dia perlu meluangkan masa agar dapat bersama Lisa walaupun dia sibuk. "Mungkin aku perlu keluar dengan Lisa di hari minggu." katanya.

" Jangan sesekali kamu bersikap talam dua muka ya!"

Pudarnya Kepercayaan
Marlia, 17 telah meluahkan perasaan cintanya terhadap salah seorang senior mereka di sekolah kepada teman baiknya Najwa,17 . "Kami sedang bercakap tentang lelaki dan aku mengakui Roslan adalah seorang jejaka hot dan menarik. Malah, dia pernah meluahkan perasaannya kepadaku tapi aku cuba mengelaknya. Aku mahu menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap pelajaranku dan tidak mahu melibatkan soal cinta dalam hidupku buat masa ini."

Dua hari kemudian, Marlia terkejut bila semua teman sekelasnya heboh tentang ceritanya dengan seniornya Roslan. Dia cuba mendapatkan penjelasan dari Najwa. Sebaliknya, Nalwa mengatakan Marlia tidak pernah memberitahunya cerita itu adalah rahsia di antara mereka berdua. " Najwa telah memalukan aku di sekolah dan aku tidak puas hati dengan alasannya. Perlukah aku beritahu dia cerita mana yang rahsia atau tidak. Dia kan boleh berfikir...!" ujar Marlia.

Tindakanmu
Kepercayaan amat penting sebuah persahabatan. Tetapi sebelum bertindak ada baiknya kamu berbincang dan minta penjelasan daripada temanmu itu. Mungkin dia bisa memberikan alasan tersendiri yang munasabah. Tetapi, jika tiada pilihan dan kamu berasa temanmu seakan cuba mengkhianati, berundurlah ke belakang kerana lukanya amat sukar diubati.



Baca Artikel Persahabatan Lain

No comments:

Post a Comment