Friday, July 17, 2009

Setem

Tarikh Tayangan: 30 Julai 2009
Pengarah: Khabir Bhatiar
Pelakon: Afdlin Shauki, rashidi Ishak, Vanidah Imran, Que Hairdar, Bront Palarae, Isma Yusoof, Harun Salim bachik,sathia, Dato' Aziz Sattar dan ramai lagi.
Genre: Komedi


GABENOR Melaka (Lord Arthur Barring) pada 1847 mahukan sesuatu untuk diingati oleh generasi seterusnya. Beliau melantik seorang pembuat jam untuk mencipta sekeping setem. Tetapi setem tersebut ditertawakan oleh Gabenor India. Lord Arthur Barring marah lalu membuang setem tersebut, yang kemudiannya dikutip oleh cucunya….

Tahun 2008
Charles Barring IV mengadakan sidang akhbar di A Famosa. Beliau mempamerkan warisan keluarganya, Setem Barring. Setem Barring melalui perjalanan yang panjang dan kini kembali ke bumi Melaka, di mana ia dihasilkan. Ianya akan dipamerkan di Muzium Melaka.


Sid dan Joe menghadiri sidang akhbar dengan tujuan mencuri setem yang dianggarkan bernilai jutaan ringgit. Sebenarnya, Pak Ramli yang memaksa Sid dan Joe mencuri setem itu untuk menampung kos pembelian tanah tapak rumah anak-anak yatim yang diuruskannya. Mahu tidak mahu, Sid dan Joe terpaksa melakukannya kerana budi Pak Ramli yang mendidik mereka di rumah anak yatim tersebut.

Namun, bukan hanya Sid dan Joe yang mahukan setem itu. Piranha Lim, seorang ketua kumpulan Ah Long juga berminat. Begitu juga dengan Mani yang baru sahaja dibebaskan dari penjara dengan bantuan rakan baiknya, Vellu iaitu seorang pekerja di Panther Security yang ditugaskan untuk membawa setem tersebut ke muzium Melaka.

Masing-masing merancang untuk mendapatkan setem tersebut. Malangnya sekali lagi setem tersebut singgah ke tangan orang lain yang tidak mengetahui apa-apa tentang setem tersebut. Alliya yang ternampak setem tersebut telah menampalnya pada surat permohonan untuk membiayai pembedahan mata adiknya, Iskander.


Siapakah yang berjaya memiliki setem tersebut? Apakah yang berlaku seterusnya? Nantikan kemunculan ‘SETEM’ pada 30hb Julai ini di pawagam seluruh Malaysia …..








No comments:

Post a Comment