Friday, July 17, 2009

Skrip 7707

Tarikh Tayangan:16 Julai 09
Pengarah: Prof Madya A. Razak Mohaideen
Pelakon: Fouziah Gous, Ainul Aishah, Norman Hakim, Que Haidar, Jehan Miskin, Ebby Abadi, Amy Nadia, Syarifah Sahirah, Norman Abdul Halim, M Rajoli, Ruminah Sidek, Maimunah Ahmad, kanchana Devi Segeran dan ramai lagi
Genre: Seram

SKRIP 7707 memaparkan 9 cerita seram tipikal yang kita pernah dengar selama ini. Antara cerita-cerita yang ditonjolkan adalah seperti lagenda hantu di asrama yang kehadirannya berpunca dari kematian seseorang di dalam asrama tersebut dan cerita hantu yang ‘menumpang’ di hospital lama.

Selain itu, kisah tentang kewujudan hantu yang popular di kalangan orang melayu iaitu hantu raya yang mempunyai kebolehan menyerupai manusia biasa juga dipertayangkan di dalam babak di mana seorang isteri yang sedang sarat mengandung memerlukan bidan. Konflik mula tercetus apabila bidan yang dipanggil suaminya sampai di rumahnya seorang diri.

Kepercayaan tentang roh yang tidak tenang kerana ada sesuatu yang tidak membenarkannya pergi dengan aman juga dipaparkan di dalam Skrip 7707, seorang lelaki telah meninggal dunia tetapi adik kecilnya masih boleh melihat kehadiran beliau. Apakah yang menggangu roh abangnya sehingga abangnya terperangkap di dunia walaupun telah meninggal?

Selain daripada jalan cerita yang menarik dan ‘familiar’ untuk para penonton, barisan pelakon yang sudah menempa nama di industri filem tanah air juga sudah pasti akan menarik minat penonton untuk pergi ke pawagam dan menyaksikan filem ini. Lebih kurang 40 pelakon ternama berlakon di dalam filem ini antaranya, Norman Halim(KRU), Fasha Sandha, Abby Abadi, Norman Hakim, Que Haidar, Jehan Miskin, Fouziah Gous dan ramai lagi.

Seperti kebanyakan filem yang bagus, pasti ada kontroversi didalamnya. Skrip 7707 mempunyai babak yang dipotong kerana terlalu ngeri untuk penonton. Babak ini dianggap kontroversi kerana dalam babak tersebut, Ayu(Fasha Sandha) yang sedang sakit dan mahu menggugurkan anak, menggunakan cara yang agak ekstrem untuk membuang kandungannya.

Kita tidak perlu lagi bersusah payah untuk membayangkan bagaimana rupa cerita-cerita seram yang kita dengar dari mulut orang sebelum ini kerana Skrip 7707 akan meyelongkar bagaimanakah segalanya berlaku, bermula dari punca kejadian-kejadian seram itu sehingga kesudahannya.











No comments:

Post a Comment