Tuesday, May 12, 2009

14 Rahsia Beli Jiwa Sahabatmu

SESUNGGUHNYA seorang sahabat yang intim denganmu dan sentiasa berada di sisi kamu boleh di anggap sebagai satu anugerah yang tidak ternilai hebatnya. untuk memastikan hubungan persahabatan itu mampu bertahan lama, kamu perlu bijak mengendalikannya. Salah satu cara yang paling mudah adalah, membeli jiwa sahabat.

Ini amat penting untuk memelihara kerukunan dan mengeratkan lagi ikatan kemesraan yang sedia terjalin. Malahan, dengan membeli jiwa mereka, kamu takkan sesekali rugi lantaran ia akan memberimu peluang untuk lebih mengenali dan memahami siapa sahabatmu itu!


" Jangan sesekali mengkhianati kepercayaan teman karibmu tahu!"


Puji penampilannya, khususnya di hari-hati istimewanya seperti di hari jadinya atau ketika sahabat ingin melangkah ke sesuatu majlis istimewa.

Ketika sahabat tidak menyedari, dandanan rambutnya tidak rapi, dengan spontan kamu membantu sahabat untuk merapikannya tanpa menunggu dia bertanya.

menemani sahabatmu kala dia sedang sibuk berdandan untuk memenuhi temu janji pertamanya bersama kekasih hatinya.

Pujilah sahabat di depan kekasihnya, secara tidak langsung kekasih hati sahabatmu akan tahu tentang kelebihan teman wanitanya itu. Jadi, kekasihnya akan bertambah sayang pada sahabat kamu itu. Sahabatmu pula sudah tentunya akan lebih menghargai kehadiran kamu.

Ucapkan 'terima kasih' sekiranya si sahabat menginap di rumah kamu. Tindakan kamu itu secara tidak lang sung menggambarkan bahawa kamu cukup senang dengan kehadirannya.

Bela dan pertahankanlah sahabat apabila teman-teman lain bercerita tentang perkara memalukan dan bisa menimbulkan fitnah terhadap sahabatmu itu. Apatah lagi jika di hadapan orang ramai.

Berikan komen positif sekiranya si sahabat membeli sesuatu barang baru, dia tentunya akan gembira dan berasa dihargai jika kamu menyedari setiap pertambahan barangan kesayangannya itu.

Usah kedekut untuk mengukirkan senyuman atau ketawa jika si sahabat bercerita kisah lucu dengan kamu. walaupun kamu pernah mendengar cerita lucunya itu sebelum ini, tetaplah ketawa untuk mengambil hatinya.

Sesekali, kamu boleh mengajak sahabatmu memakai baju yang sama atau seakan-akan sama dengan kamu. tetapi, kamu berilah sahabat yang memilih sendiri tema baju yang diinginkannya.

Berikan sahabatmu kejutan dengan menyelitkan coklat kegemarannya di mana-mana lokasi atau tempat yang dapat mengejutkannya.

Jika sahabatmu berada di dalam keadaan penat atau marah, tidak salah jika kamu memberikan urutan ringan kepadanya. dengan cara ini, kamu boleh membantunya meredakan tekanan.

Sesekali kumpulkan gambar dan maklumat tentang artis atau apa jua perkara yang di gemari oleh sahabatdan berikan kepadanya. Pasti sahabatmu itu amat menghargai.

Sentiasalah menjadi seorang yang pemaaf. Usah lokek dengan senyuman biar pun sahabatmu itu telah mengecewakan atau menyakiti hatimu. Apabila masing-masing kembali ok, bincanglah secara terbuka tentang isi hati kalian.

Sewaktu sahabat menyatakan rasa kesalnya selepas melakukan sesuatu kesalahan, kamu seharusnya menyuarakan kepadanya "jangan bimbang, kamu masih belum terlambat untuk memperbetulkan keadaan".

No comments:

Post a Comment